Zusammenfassung
Ziel der Studie: Beschreibung von kriminologischen und klinischen Prädiktoren, die nach erfolgter
stationärer forensischer Behandlung die Aufnahme in die forensische Ambulanz vorhersagen.
Methodik: Anhand der FoDoBa für Baden-Württemberg wurden 928 entlassene Patienten untersucht.
Ergebnisse: Die Entlassenen mit Ambulanzweisung unterscheiden sich hinsichtlich soziodemografischer
Daten, forensischer und psychiatrischer Anamnese kaum. Die deutlichsten Unterschiede
zeigen sich in der längeren Aufenthaltsdauer.
Schlussfolgerung: Die Ambulanzindikation orientiert sich weniger an der Gefährlichkeit und mehr am
Verlauf der stationären Unterbringung.
Abstract
Objective: In the Federal State of Baden-Württemberg an administrative regulation specifies
which patients should be assigned to forensic outpatient treatment. Empirically, little
is known about the clinical and criminological factors supporting these decisions.
Methods: A complete survey of forensic inpatients in Baden-Württemberg was undertaken.
Results: From 476 patients released from unlimited detention (§ 63 StGB) 235 (45.6 %) received
a court order for forensic aftercare between 2009 and 2012. Social, forensic, and
psychiatric history differed only slightly compared with patients not assigned. Schizophrenia
as diagnosis was overrepresented, personality disorder and paraphilia underrepresented.
Both groups differed most with respect to the duration of detention.
Conclusions: The decision for forensic outpatient treatment seems to be determined by process
variables of inpatient treatment but not by criminological risk factors. This contradicts
the R-N-R principles by Andrews and Bonta.
Schlüsselwörter
forensische Ambulanz - forensische Nachsorge - Risikomanagement - gerichtliche Weisung
- Führungsaufsicht
Key words
forensic outpatient treatment - forensic aftercare - risk management - court order
- supervision of conduct